Výroba osobních aut v Česku v prvním pololetí letošního roku meziročně klesla o 1,5 procenta na zhruba 747.000 vozů. Pokračoval tak pokles, který začal v prvním čtvrtletí, ale snižování produkce se zmírnilo. Vyplývá to z informací, které dnes zveřejnilo Sdružení automobilového průmyslu (SAP). Na poklesu se podepsalo hlavně snížení výroby automobilek Škoda Auto a Hyundai. Naopak u TPCA, která vyrábí vozy značek Peugeot, Citroën a Toyota, výroba vzrostla.
Škoda Auto, která má na výrobě osobních aut v Česku téměř dvoutřetinový podíl, snížila za první pololetí produkci o 1,5 procenta na přibližně 470.000 vozů. Nošovické Hyundai klesla výroba o 6,3 procenta na asi 160.000 aut. Kolínská TPCA naproti tomu výrobu zvýšila meziročně o 5,9 procenta na skoro 117.000 osobních aut.
V prvním čtvrtletí byl pokles výroby osobních aut výraznější, činil 3,8 procenta. „Z dat od našich členů i veřejných zdrojů již delší dobu sledujeme snížení tempa růstu autoprůmyslu z předchozích let. Z pohledu českého autoprůmyslu je ale pozitivní, že i přes výraznější pokles odbytu zejména v EU se tento trend zatím do tuzemské výroby nijak dramaticky nepromítá,“ sdělil ředitel sekretariátu SAP Zdeněk Petzl. „Při výrazně exportním zaměření našich výrobců se tak ukazuje velmi dobrá konkurenceschopnost českých vozidel v Evropě a jejich stabilní odbyt na důležitých trzích, především pak v Německu,“ doplnil.
Do zahraničí směřovalo podle sdružení 93 procent všech osobních aut vyrobených v Česku. Export klesl o 0,9 procenta na asi 694.000 vozů. „Automobilový průmysl v současnosti čelí cyklickému poklesu poptávky na všech významných zahraničních trzích, zpřísňující se regulaci, změnám technologií i spotřebitelských preferencí,“ uvedl analytik ČSOB Petr Dufek. Propad poptávky na domácím trhu dosáhl 7,9 procenta.
Výsledky výroby za celý letošní rok ale podle SAP pravděpodobně nebudou výrazně horší než za loňský rok. „Uvidíme, jaký bude vývoj v dalších měsících, stále však věříme, že pokud v ekonomice nenastanou dramatické změny, mohla by celoroční výroba vozidel být jen nízké jednotky procent pod úrovní roku 2018,“ sdělil Petzl. Podle Dufka stále dosahuje český automobilový průmysl lepších výsledků než většina západoevropských konkurentů. „Aktuálně slabší objem výroby není navíc zvlášť znepokojivý s ohledem na relativně příznivý vývoj nových zakázek,“ uvedl.
Celkově výroba silničních vozidel, bez nákladních aut, v prvním pololetí meziročně klesla o 1,3 procenta na zhruba 766.000 vozů. Pokles mírnilo navyšování produkce u přívěsů a návěsů, motocyklů a autobusů. Výrobci nákladních automobilů působící v Česku – firmy Avia Motors a Tatra Trucks – podle SAP výrobní data nezveřejňují.
Výroba autobusů v pololetí stoupla o 6,6 procenta na více než 2500 kusů. Odbyt v ČR vzrostl o čtvrtinu a vývoz o 3,8 procenta. Vysokomýtské IVECO vyrobilo 2256 autobusů a společnost SOR Libchavy 262 autobusů. Produkce přívěsů a návěsů vzrostla o 5,2 procenta na asi 15.000 kusů. Odbyt v česku stoupl o 2,4 procenta a export o 11,9 procenta. Výrobce velkých přívěsů a návěsů Schwarzmüller vyrobil 903 vozů a firma Panav 245. Výrobce malých přívěsů Agados vyprodukoval přes 14.000 vozů.
Výroba motocyklů stoupla skoro o pětinu na 886 kusů. Jediný výrobce na domácím trhu, firma Jawa Moto, dodal 116 motorek českým zákazníkům a 770 do zahraničí.
Zdroj: ČTK
One comment