Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v březnu meziročně snížil o 20,5 procenta na 844.187 vozů. Pokles tak výrazně zrychlil z méně než sedmi procent v předchozím měsíci.
V tiskové zprávě to dnes uvedlo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). V celém prvním čtvrtletí prodej meziročně klesl o 12,3 procenta na 2,246 milionu vozů. Pokles v České republice byl mírnější.
„Výrobu automobilů negativně ovlivňovaly pokračující výpadky v dodavatelském řetězci, situaci navíc zhoršil ruský útok na Ukrajinu,“ uvedlo sdružení k březnovému vývoji prodeje. „V důsledku toho většina zemí v regionu zaznamenala dvouciferné poklesy prodeje,“ dodalo.
Zklamání z výsledků
Výsledky za březen a první čtvrtletí jsou podle partnera společnosti EY pro automobilový průmysl Petra Knapa očekávaným zklamáním. Jsou za nimi problémy v dodavatelských řetězcích, které omezují výrobní kapacitu automobilek a prodlužují čekací lhůty na nové vozy.
„Všechny velké evropské trhy v březnu výrazně klesly. Je smutnou skutečností, že letošní výsledky za tři měsíce roku jsou dokonce výrazně pod rokem 2020, kdy už jsme byli v Evropě zasaženi pandemií covidu-19. Tehdy se dalo pracovat ještě s určitými zásobami, které dnes v prodejních kanálech velmi chybí,“ podotkl Knap.
Pokles u Škoda Auto
Automobilce Škoda Auto, která je součástí skupiny Volkswagen, v březnu prodej v zemích EU meziročně klesl o 33,2 procenta na 37.490 vozů. Podíl této značky na unijním trhu se tak snížil na 4,4 procenta z 5,3 procenta před rokem, uvádí ACEA. Škoda se potýkala s nedostatkem čipů, ale i s nedostatkem výplní dveří po požáru u dodavatelské firmy, stejně jako s přerušenými dodávkami kabelových svazků od ukrajinského dodavatele v důsledku válečného konfliktu.
Zdroj: ČTK