Jednomu z největších prodejců obuvi na českém trhu, společnosti Humanic CZ, loni podruhé po sobě klesaly tržby. Zatímco v roce 2017 se jednalo o mírný pokles, loňský byl dramatičtější o 101 milionů na 768,5 milionu korun. Zisk se snížil o 24 milionů na 41,2 milionu. Firma sice dlouhodobě mluví o snaze expandovat na českém trhu, ovšem postupně ubývá prodejen, vyplývá z výroční zprávy ve Sbírce listin.
Loni se počet prodejen snížil o jednu na 24, což znamená, že v letech 2017 a 2018 ubyla vždy jedna prodejna. Na začátku desetiletí jich přitom bylo ještě přes 30. Městem, kde firma přestala loni prodávat, byly Karlovy Vary. Aktuálně má firma na webu seznam pouze 23 prodejen, přičemž devět jich je v Praze a zbytek v krajských, případně okresních městech.
Maloobchodní trh s obuví je v Česku vysoce konkurenční. Lidé čím dál více nakupují přes zásilkové internetové obchody, které umožňují vrácení zboží, aniž by zákazník musel platit poštovné. Humanic loni také poprvé po celý rok nabízel prodej po internetu. Po zkušenostech z Rakouska a Německa jej v Česku zahájil v říjnu 2017. Pro letošek firma plánovala tržby znovu mírně zvýšit.
Jedničkou v oboru je konkurenční Deichmann, má přes 110 prodejen. Ten má však obuv v levnější kategorii. Humanic se soustředí na střední příjmové skupiny obyvatelstva.
Firma Humanic CZ je dceřinou společností rakouské Leder & Schuh AG Graz, první dvě prodejny otevřela v Česku v roce 1992. Na konci loňského roku zaměstnávala 263 lidí, což odpovídá stavu z roku 2017.
Tržby a zisk společnosti (v tis. Kč):
2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | |
tržby za prodej zboží | 768.500 | 869.200 | 882.100 | 877.500 | 863.500 | 818.900 | 817.900 |
zisk | 41.200 | 65.700 | 38.200 | 23.200 | 14.900 | -14.300 | 6200 |
Zdroj: výroční zprávy ve Sbírce listin
Zdroj: ČTK