Praha 8. ledna (ČTK) – Prodej nových osobních aut na českém trhu loni poklesl o 3,7 procenta na 261.437 vozů, a nepřekonal tak rekordní rok 2017, kdy automobilky prodaly 271.595 vozů. V samotném loňském prosinci trh klesl o 27 procent. Na dnešní tiskové konferenci to oznámili zástupci Svazu dovozců automobilů (SDA). Šlo o první pokles trhu od roku 2013.
Prodej v druhé polovině roku ovlivnilo zavádění nových homologačních testů WLTP, které zapříčinilo nedostupnost některých konfigurací vozů, které výrobci nestihli homologovat. WLTP bude mít podle predikce společnosti PwC vliv i na letošní prodeje. Ty by se měly pohybovat okolo 265.000 vozů s možnou odchylkou mínus jedno až plus tři procenta.
Nejprodávanější značkou byla loni Škoda Auto s 84.172 vozy, což je o 34 více než v předchozím roce. Následuje Volkswagen s poklesem o 9,6 procenta na 24.358 aut a třetímu Hyundai klesl odbyt o 4,4 procenta na 20.476 vozů. Vozy s benzinovým motorem tvořily 67 procent prodejů, diesely 30 procent. Nejoblíbenější obchodní třídou byla SUV s podílem 29,5 procenta.
Nejoblíbenějším modelem byla Škoda Octavia s 25.834 prodanými vozy, následuje Fabia s prodejem 21.080 aut a Rapid, který si pořídilo 14.353 zákazníků. Následují Hyundai i30 a Škoda Superb.
Škoda podle ředitele českého zastoupení Luboše Vlčka zaznamenala zvýšení tržního podílu z 30,7 na rekordních 32,2 procenta. „Výsledek ovlivnila konzistentní obchodní politika značky i úspěšné zaměření na retailové zákazníky. Ti tvoří necelou čtvrtinu našich prodejů,“ řekl Vlček ČTK.
Dovoz ojetých aut se zvýšil o 3,8 procenta na 177.117 vozů. Jejich průměrné stáří bylo 10,3 roku. „Zájem o importy byl v porovnání s růstem domácího trhu ojetin nízký již druhý rok po sobě, což ukazuje na jejich klesající popularitu,“ podotkla ředitelka sítě autobazarů AAA Auto Karolína Topolová.
Prodej lehkých užitkových aut se zvýšil o 4,3 procenta na 20.225 automobilů. První je Peugeot (2780), následuje Volkswagen (2704) a Fiat (2549). Nejoblíbenějším modelem byl Peugeot Boxer. Registrace nákladních aut klesly o 1,1 procenta na 9894 vozidel. Nejvíce prodaly značky Mercedes Benz, DAF a MAN.
Prodej autobusů se zvýšil o 49,6 procenta na 1203 vozidel. První je domácí značka SOR s prodejem 368 vozidel, následuje Iveco s 315 autobusy a třetí skončil Mercedes (102).
Počet zaregistrovaných nových motorek se loni meziročně zvýšil o 7,7 procenta na 17.281 strojů. První skončila Honda s 3232 prodanými motocykly, následuje Yamaha (1301) a CF Moto (1166).
2 comments