Zhruba polovina Slováků alespoň jednou za čtvrtletí nakupovala zboží nebo služby přes internet. Nejčastěji vybírali oděvy, sportovní zboží, dále zboží do domácnosti, vstupenky na různé akce a ubytování na dovolené. Problémy ohledně bezpečnosti včetně takzvaného phishingu zaznamenala jen malá část uživatelů internetu. Vyplývá to z výsledků studie slovenského statistického úřadu, který v pětimilionové zemi oslovil 4600 domácností.
Slováci při on-line nákupech utratí nejčastěji v průměru 100 až 500 eur (2540 až 12.700 Kč) a většinou nakupují ve slovenských e-shopech, byť se zvýšil zájem o nákup zboží od prodejců se sídlem mimo EU. Proti roku 2018 se loni na Slovensku zároveň zvýšil počet obyvatel, kteří nakupovali přes internet. Pokud nakonec objednávku přes internet nezadali, hlavními důvody byla snaha vidět zboží v prodejně, věrnost obchodům, ale také obava o bezpečnost platby nebo o soukromí.
Zhruba desetina uživatelů internetu čelila podvodným e-mailům s cílem získat jejich citlivé údaje, tedy phishingu. Dalších 7,4 procenta přiznalo ztrátu dokumentů nebo jiných údajů kvůli napadení počítače virem. Zhruba stejný podíl internetových uživatelů se setkal s přesměrováním na falešné webové stránky, které žádaly zadání osobních údajů. Zneužití platební karty či osobních informací hlásil jen zlomek dotazovaných.
Přístup k internetu má na Slovensku více než osm z deseti domácností. Rozšíření internetu ve slovenských rodinách se každým rokem zvyšuje, země pod Tatrami ale v tomto ukazateli zaostává za většinou členských států EU.
Zdroj: ČTK