Hongkongskému listu SCMP klesly čtvrtletní tržby o 50 procent

Rozdílové smlouvy články, Novinky Hongkongskému listu SCMP klesly čtvrtletní tržby o 50 procent

Vlivnému hongkongskému listu South China Morning Post (SCMP) v prvním čtvrtletí klesly tržby o 50 procent. List se potýkal jednak s propadem reklamních příjmů kvůli dopadům koronavirové krize, jednak s následky násilných nepokojů vyvolaných vleklými protesty proti politice vlády v Pekingu. Informovala o tom dnes agentura Bloomberg, konkrétní výši tržeb ale neuvádí.

Za listem SCMP stojí internetová společnost Alibaba Group Holding, která patří k největším on-line prodejcům na světě. Šéf listu Gary Liu v rozhovoru s Bloombergem řekl, že situace by se mohla začít zlepšovat v létě, protože dopady pandemie nemoci covid-19 v Hongkongu polevují. List v dubnu oznámil, že sníží počet pracovních míst, šéfům sníží platy a některé zaměstnance požádá, aby si vzali neplacené volno. Nic dalšího teď list ale už neplánuje, řekl Liu.

SCMP i celý mediální sektor v Hongkongu se už několik měsíců potýká s dopady pandemie a politických protestů, za kterými je nespokojenost lidí s plánem Pekingu zavést v Hongkongu zákon o národní bezpečnosti. Obyvatelé této bývalé britské kolonie se obávají, že by pak čínské úřady mohly snáze zatýkat na základě vágně formulovaných důvodů, a tím trestat své politické odpůrce.

Hongkong se pod čínskou správu vrátil v roce 1997, Čína uplatňuje režim jedna země, dva systémy. Kritici se ale obávají, že navrhovanými změnami se Peking snaží omezovat široké občanské svobody, které se dostávají lidem v Hongkongu, zatímco obyvatelům kontinentální Číny jsou zapovězeny.

Kombinace koronaviru a občanských nepokojů způsobila, že ekonomika Hongkongu zaznamenala v prvním čtvrtletí rekordní propad. Hrubý domácí produkt (HDP) se meziročně snížil o 8,9 procenta, což byl největší pokles od roku 1974, kdy se začaly tyto údaje v nynější podobě sledovat. Liu dnes řekl, že je zatím brzy na to, aby šlo zhodnotit dopady zákona o národní bezpečnosti na média.

„Fungujeme v novém normálu,“ řekl dnes Liu. Pandemie podle něj urychlila plány deníku hledat nové zdroje příjmů, včetně toho, že začne vybírat předplatné i za takové typy článků, které až dosud na svém webu publikoval zdarma.

List začal na webu nabízet více článků zdarma, když se společnost Alibaba v roce 2015 rozhodla, že tento 117 let starý deník koupí. Jeho vlastníkem byl do té doby malajsijský miliardář Robert Kuok. Alibaba za list zaplatila 2,06 miliardy hongkongských dolarů (dnes asi 6,2 miliardy Kč). Šéf listu dnes řekl, že Alibaba do redakčního rozhodování nikdy nezasahovala a vždy respektovala novinářskou nezávislost.

S problémy se v Hongkongu potýká například i list Apple Daily, za kterým stojí prodemokratický mediální magnát Jimmy Lai. Příjmy z reklamy se podle něj snížily skoro na nulu, což dává rovněž do souvislosti s pandemií a s občanskými nepokoji. List se teď snaží přilákat nové čtenáře. Jejich počet klesl zhruba z 800.000 až pod 600.000, řekl Lai koncem dubna.

Zdroj: ČTK

Hodnocení článku

Tagged , ,

[AuthorRecommendedPosts]
Profilový obrázek

Autor: Ema Ducakova

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Copyright iBinarniOpce.cz 2016 | Šablona od Theme in Progress | Portál pracuje na Wordpressu | Díky patří také Ballicons | Designcontest Za použité ikonky | Freepik.com