Česká obchodní inspekce (ČOI) řeší první tři případy tzv. geoblockingu. Jde o situaci, kdy má česká firma e-shop nejen v české verzi, ale i v zahraniční, ale neumožňuje zákazníkovi s fakturační adresou v Česku objednat si zboží ze zahraniční verze e-shopu. Toto jednání odporuje evropskému nařízení, které je od loňského léta i součástí české legislativy, uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. Se všemi obchodníky vede inspekce správní řízení.
Dokud nebude řízení u konce, inspekce nezveřejní jména firem. Fröhlich ale doplnil, že jde o dva prodejce sportovního oblečení a jednoho prodejce spodního prádla. „Jedná se zatím o první kontroly českých firem podezřelých z geoblockingu,“ uvedl. Inspektoři provedli kontroly u pěti prodejců, u dvou problém nezaznamenali.
U problematických prodejců to funguje tak, že spotřebitel z Česka si může koupit zboží pouze na české verzi e-shopu. „Ve všech problematických případech došlo k tomu, že slovenská mutace webu neumožnila spotřebiteli s fakturační adresou zboží zakoupit,“ uvedl Fröhlich.
Evropské nařízení má chránit spotřebitele, protože na jiné mutaci webu může zákazník najít i jiné zboží za odlišnou cenu. Výše pokuty může činit až tři miliony korun.
Zdroj: ČTK